به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شیوه نامه جدید نحوه سیر، ثبت و حسابرسی واگنهای ایرانی در قلمروی کشورهای ترکمنستان و ازبکستان باحضور جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و سیلاب نوربردیف معاون وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان و زوفر نرزولایف رئیس هیئت مدیره راه آهن ازبکستان، به امضا رسید.
این شیوه نامه جدید گامی مهم برای استفاده بهینه از ظرفیتهای ریلی موجود میان سه کشور و افزایش حجم حمل و نقل ریلی بینالمللی است.️ بر اساس این شیوه نامه، طرفین بر انجام حمل و نقل بینالمللی بر اساس توافقنامه حمل بار با راه آهن تاکید کرده و در خصوص موارد کلیدی به توافق رسیدند.
این تفاهم شامل نحوه تردد واگنهای ایرانی با مشخصات فنی مختلف (مانند واگنهای مسقف، مخزندار، غلهبر و کانتینربر) در خاک ترکمنستان و ازبکستان میشود. همچنین، مقررات مربوط به واگنها و بوژیهایی با عرض خط ۱,۵۲۰ میلیمتر، چه با مالکیت دولتی و چه خصوصی، تعیین تکلیف شد.️ یکی از نکات مهم این شیوه نامه، امکان سیر واگنها و بوژیهای ایرانی ساخت کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) در خاک ترکمنستان و ازبکستان، با رعایت شرایط تعمیرات دورهای و موافقت کتبی طرفین است.
این امر به ویژه برای بارهای بستهبندی، فلهای و مایع در مخازن، تسهیلات جدیدی را فراهم میکند.️این شیوه نامه شامل جزئیات مربوط به حمل محمولات در واگنهای ایرانی به مقاصد مختلف در ترکمنستان و ازبکستان و همچنین حمل محمولات ترانزیتی از طریق این کشورها با ترانسشیپمنت به واگنهای محلی نیز میشود.️در بخش دیگری از این توافق، نحوه تعویض بوژی واگنهای ایرانی از عرض خط ۱,۴۳۵ میلیمتر به ۱,۵۲۰ میلیمتر در ایستگاه سرخس ایران مشخص شد. بر اساس این توافق، ایران مسئول تأمین بوژیهای مورد نیاز خواهد بود و ترکمنستان و ازبکستان از پرداخت حق استفاده از این بوژیها معاف میشوند.
️این شیوه نامه همچنین به شرایط حمل بارهای خاص، از جمله بارهای غیر گاباری، بارهای خطرناک، بارهای ویژه و بارهای انبوه، شرایط عدم پذیرش واگنها، نحوه مبادله و تعمیرات دوره ای واگن ها با استناد به مقررات بینالمللی و داخلی کشورهای شرکتکننده میپردازد تا از حمل و نقل ایمن و استاندارد، اطمینان حاصل شود.